Strona główna Ekstraliga To nie jest zwykły motocykl

To nie jest zwykły motocykl

-

Dominik Kubera, młodzieżowy drużynowy mistrz świata i Europy, drużynowy mistrz i Polski na żużlu zapytany przez dziennikarza o motocykl żużlowy mówi tak: -To najbardziej prosta konstrukcja z możliwych. Nie da się w inny sposób zbudować motocykla o takiej mocy.

Dominik Kubera był gościem w najnowszym odcinku telewizyjnego cyklu „Zakochaj się w Polsce”, w którym prezentowane są najciekawsze zakątki naszego kraju. W najnowszym odcinku prowadzący program Tomasz Bednarek oprowadzał widzów po Lesznie i jego atrakcjach. A jeśli mówić o Lesznie i nie zahaczyć o żużel i stadion żużlowy, to tak jakby tego miasta w ogóle nie poznać. Ten odcinek programu zobaczycie TUTAJ

Jak na tym jeździć?

-Jak jeździć na motocyklu, który nie ma hamulców i skrzyni biegów? – dociekał Bednarek.

A Dominik Kubera tylko się uśmiechał:

-Motocykl żużlowy to prosta konstrukcja – mówił. -Jeździ się super, bo mamy fajne przełożenia. A cały sekret tkwi w gazie.

A dopytywany o rozwijane na żużlowym motocyklu prędkości na torze mówił:

-Kiedyś leszczyńska policja testowała u nas na „Smoku” [Stadion im. Alfreda Smoczyk w Lesznie – przyp. red.] radary. Myśleli, że im się zepsuły, bo na prostej pokazywały 120 km na godzinę – śmieje się młody żużlowiec Fogo Unii Leszno. – Ale takie prędkości na prostej właśnie osiągamy. Na łuku zwalniamy za to do jakichś 65 kilometrów na godzinę.

Dominik Kubera ma rację: motocykl żużlowy to w gruncie rzeczy prosta techniczna konstrukcja. Ale właśnie takie proste konstrukcje są fascynujące, bo ich efektywność, czyli przysłowiowy „diabeł”, tkwi w szczegółach. Na pewno maszyna żużlowa to nie jest zwykły motocykl.

Od tradycyjnego motocykla odróżnia ją wiele parametrów, choćby wspomniany już brak skrzyni biegów czy hamulców. Główną różnicę możemy jednak dostrzec w konstrukcji. Motocykle żużlowe są pod tym względem przystosowane do jazdy jedynie w lewo, umożliwiając jednocześnie pokonywanie łuków poprzez tak zwany ślizg kontrolowany.

Na świecie funkcjonują dwie wiodące marki produkujące silniki żużlowe – są to GM (Giuseppe Marzotto), wywodzący się z Włoch oraz Jawa, mieszcząca się na terenie Czech. Obecnie na żużlowych torach brylują jednak zdecydowanie te pierwsze. Jawa jest w odwrocie.

W trzy sekundy do setki

Silniki żużlowe są przystosowane do pokonywania krótkich dystansów w jak najkrótszym czasie. Wyposażone są zaledwie w jeden cylinder, gaźnik i świecę zapłonową oraz maksymalnie cztery zawory. Tym, co w szczególny sposób odróżnia motocykl żużlowy od zwykłych jednośladów to rodzaj paliwa.

silnik motocykla żużlowego

Silniki żużlowe są bowiem napędzane czystym metanolem – czyli spirytusem metylowym. Zapotrzebowanie na paliwo może przyprawić o zawrót głowy. Silnik żużlowego motocykla na 100 kilometrów zużywa nawet… 100 litrów paliwa. Na szczęście mało kto jeździ nimi na długie dystanse :). Podczas jednego biegu motocykl żużlowy przebywa dystans około półtora kilometra w zależności od stadionu. Na leszczyńskim „Smoku” to 1384 metry.

Ponieważ głównym zadaniem motocykla żużlowego jest jak najszybsze pokonanie krótkiego dystansu, więc nie może być zbyt ciężki. To dlatego w maszynach żużlowych do minimum zredukowano ilość elementów silnika. Ale dzieje się tak tylko do pewnej granicy. Ciężar minimalny motocykla żużlowego określają bowiem przepisy. Nie może być on lżejszy niż 77 kilogramów. Dzięki niskiej masie i specyficznej konstrukcji, motocykl żużlowy może przyspieszać do setki nawet w trzy sekundy.

Motocykl w rękach tunera

Typowy silnik żużlowy, zaraz po opuszczeniu fabryki, posiada pojemność około 500cm3, stopień sprężenia od 13,5 do 16:1 i maksymalne obroty na poziomie 11 000 na minutę. Przekłada się to na moc około 70 koni mechanicznych. Cena tego typu silnika może wynieść około 12 000 złotych. Jednak każda taka jednostka napędowa przed rozpoczęciem eksploatacji poddawana jest tuningowi. Zajmują się tym wyspecjalizowani mechanicy, czyli tunerzy. Tuning motocykla żużlowego polega na zastępowaniu niektórych części składowych silnika, by zwiększyć moc i maksymalną liczbę obrotów. Tuner dobiera je indywidualnie pod kątyem nie tylko konkretnego motocykla ale pzrede wszystkim konkretnego żużlowca. Tak aby umożliwić mu jak najbardziej skuteczną jazdę na torze. To dlatego dobrzy tunerzy są tak bardzo cenieni w środowisku.

Musisz przeczytać

COVID-19 nie dopadł Ekstraligi

Nikt nie jest zarażony koronawirusem! Gdańskie laboratorium prowadzące testy na Covid-19 w klubach żużlowej ekstraligi przekazało wyniki. Przebadano blisko pół tysiąca osób, w tym...